Drijvende expositie in de grachten

2019-06-20
Drijvende expositie in de grachten

De waterfietsen zijn omgetoverd tot canvas, waar Amsterdamse kunstenaars een creatieve invulling aan hebben geven. De ontwerpen zijn geïnspireerd op het thema ‘Liefde voor Amsterdam’. Peter Duwel, CEO Stromma Nederland: “Met deze drijvende expositie willen wij iets teruggeven aan de stad. Als gastheer van Amsterdam delen wij dagelijks onze liefde voor de stad met onze gasten. Dit is dan ook het uitgangspunt van de expositie en is terug te zien in alle ontwerpen.” De expositie op de grachten wordt 11 juli feestelijk geopend bij de Stromma locatie Leidseplein.

Podium voor aanstormend talent

De waterfietsen zijn ontworpen door een mix van zowel aanstormend als gevestigd talent. Via een open call konden studenten van Amsterdamse (kunst)academies en Stromma medewerkers strijden om een plek in de expositie, tussen creaties van Amsterdamse kunstenaars die inmiddels naam hebben gemaakt zoals Yvo Sprey en Daniël Maarleveld. De creaties zijn een jaar lang te zien op Stromma’s waterfietsen, met de Amsterdamse grachten als decor. Zo biedt Stromma Nederland een podium voor aanstormend talent dat zichtbaar is in het hart van de stad. Een jury bestaande uit studio INAMATT, Suzanne Oxenaar (SWEETS hotel Amsterdam en Hotel the Exchange) en Peter Duwel (CEO van Stromma Nederland) hebben de ontwerpen beoordeeld op originaliteit, uitvoering en relatie met het thema ‘Liefde voor Amsterdam’. Matthijs van Cruijsen, eigenaar studio INAMATT: “De deelnemende kunstenaars tonen met hun eigenzinnige ontwerpen de veelzijdigheid van Amsterdam. Ze spreken samen de taal van de stad.”

De waterfiets

In 1984 introduceerde Stromma Nederland (toen nog Canal Bike) 100 waterfietsen in de Amsterdamse grachten. De burgemeester van Amsterdam destijds, Ed van Thijn, liet zich op de waterfiets door de grachten voeren en in de jaren daarna volgden vele andere bekenden: Danny de Munk, Eberhard van der Laan, Sinterklaas en zelfs de Nederlandse prinsesjes. De waterfiets, aangedreven door spierkracht, is het meest schone vaartuig dat we in Amsterdam kennen. Genieten van Amsterdam op haar mooist, op een zo duurzaam mogelijke manier, dat is waar het bij Stromma Nederland al 35 jaar om draait. Hoewel de waterfiets decennialang onveranderd een favoriete manier is om de grachten te ontdekken, heeft het model in de tussentijd een upgrade gekregen. Het huidige model van de waterfiets stamt uit 2001 en is speciaal ontwikkeld voor de grachten, is veilig, robuust, stabiel en kan niet zinken.

Locatie van de waterfietsen

De drijvende expositie wordt onthuld bij onze shop shop bij het Leidseplein, maar de kunstige waterfietsen zullen uiteindelijk door de hele stad varen. Wil jij zelf op een waterfiets de stad verkennen? Hier vind jij de waterfietsen in Amsterdam:

- Stromma shop Rijksmuseum (Stadhouderskade 520)
- Stromma shop Leidseplein (Leidsebosje 2)
- Stromma shop Westerkerk ( Prinsengracht 279)
- Stromma shop Keizersgracht (Keizersgracht 512 - open vanaf 21 maart t/m 3 november)

Product: pedal boat